Suomalaisilla yrityskauppasivustoilla enemmistön muodostavat perinteiset kivijalkayritykset, joiden arvo muodostuu pääasiassa liikevaihdosta, laitteistosta ja mahdollisesta kiinteistöstä.
Hieman erilainen kenttä on puhtaasti online-liiketoimintaan keskittyvien yritysten kauppa. Näissä on periaatteessa kaksi kokonaisuuden muodostavaa osaa: nettiosoite eli domain, ja itse sivusto sisältöineen.
Domain eli nettiosoite
Domaineilla on oma arvonsa, ja niitä voidaan myydä myös tyhjinä, eli niin että ostaja rakentaa sitten nettiosoitteeseen oman sivustonsa.
Arvokkaimpia ovat perinteisesti olleet .com päätteiset (tai paikallisesti Suomessa .fi) osoitteet, joiden pääosa on täsmällinen hakusana googlessa. Sen merkitys on kuitenkin hakukoneiden kehityttyä jonkin verran pienentynyt, ja nykyisin puhutaan brändättävyydestä ja muistettavuudesta.
Käyttämättömiä domaineja pidetään usein niin sanotusti parkissa, eli osoite ohjautuu yksinkertaiselle, linkkejä sisältävälle sivulle ilman varsinaista sisältöä.
Kiinnostunut selaaja voi tätä kautta ottaa yhteyttä omistajaan. Jos itse koet yrityksesi entisestä nettisivusta voisi olla joku muu kiinnostunut, kannattaa kysellä tällaista palvelua domain-rekisteröijältäsi.
Hyviä domaineja myydään myös huutokaupalla jossa niiden arvo voi nousta jopa miljooniin. Tämä on toki erittäin poikkeuksellista ja koskee vain kaikkein arvokkaimmiksi miellettyjä, lähinnä englanninkielisiä osoitteita.
Esimerkiksi rahapelien markkinointiin hyvin osuva gambling.com myytiin KAX medialle 2,5 miljoonalla dollarilla 2011. Myöhemmin yritys muuttikin nimensä vastaamaan tätä arvokasta domainnimeä, ja tunnetaan nykyisin Gambling.com Group Plc:nä.
Arvoikkaimpia osoitteet ovatkin juuri online kasinopelien kaltaisilla rahakkailla aloilla. Myös suomalaiset alalla käytettyjä termejä vastaavat domainit on pitkälti rekisteröity (ks. esim. suomenkielisetnettikasinot.com).
Itse nimen lisäksi domainin arvoa voi tietyissä tilanteissa kohottaa sen historia, erityisesti vanhat linkit jotka saattavat helpottaa uuden sivuston nostamista hakutuloksissa.
Huomioi kuitenkin että paikallisen, kivijalkapalveluun keskittyvän yrityksen osoitteella ei useinkaan kovin suurta arvoa ole.
Nettisivuston sisältö ja liiketoiminta
Domainien lisäksi kaupan on tietenkin myös online liiketoimintaa, eli useimmiten verkkokauppoja tai medioita jotka saavat mainostuloja. Perinteisesti varsinaista omaisuutta on muuten vähän, myyntivarastokin nettikaupassa on yleensä hyvin pieni.
Arvonmäärittelyn lähtökohtana käytetään useimmiten vuosittaista myyntikatetta/nettotuloja. Flippa.com, tunnettu verkko-omaisuuksien kauppasivusto on tehnyt selvityksiä oman aineistonsa perusteella. Sivuston arvo voi olla tyypillisesti esimerkiksi 1,15-2,35x vuosittainen myyntikate, mutta kolmenkin kertoimia näkyy.
Lisäksi on verkkosivustoja joilla nähdään huomattavaa kasvupotentiaalia. Liikennettä voi olla runsaasti, mutta kaupallisia mahdollisuuksia ei ole hyödynnetty. Näiden arvo voi siis olla suurikin, vaikka varsinaisia tuloja syntyy vähän.
Itse nettiosoitteessa olevan sisällön lisäksi kasvava merkitys on sosiaalisen median kanavien näkyvyydellä. Joskus niiden merkitys voi olla liiketoiminnan kannalta suurempi kuin itse sivulla. Näiden arvo on kuitenkin usein kiinteässä yhteydessä itse henkilöön joka esimerkiksi videoita tuottaa.
Kokonaisuutena nettinäkyvyyden arvonmääritys on haastava tehtävä. Tulovirta on usein hyvin vaihtelevaa ja sisältää saattaa sisältää isoja piikkejä yhden tuotteen tai sisällön mennessä niin sanotusti ”viraaliksi” – pidemmän päälle tälläista ilmiötä voi olla vaikea toistaa.